تعمیم مالیات بر قند برای همه‌ی انواع شیرینی ها

فعالان بهداشتی خواستار گسترش مالیات بر قند در بریتانیا به تمام انواع شیرینی‌ها و شکلات برای مقابله با چاقی و دیابت نوع 2 شدند. گروه خیریه‌ی اقدام علیه شکر، بیانیه‌ای را در مورد بزرگترین تهدید سلامت افراد منتشر کرد، از جمله نکات مطرح شده در آن، اقدامات دولتی برای فشار به کارخانجات تولید شیرینی برای کاهش مقدار قند موجود در محصولات بود.

مالیات بر قند در بریتانیا، که از سال آینده اعمال خواهد شد، شامل دو بخش است یکی برای محتوی کلی شکر اعمال خواهد شد، اگر میزان قند موجود در محصولی بیش از 5 گرم به ازای هر 100 میلی لیتر باشد و دوم شامل مالیات بالاتری است که برای اکثر نوشیدنی‌های قندی حاوی بیش از 8 گرم قند در 100 میلی لیتر، اعمال می گردد.

گروه اقدام برعلیه قند می‌گوید: شیرینی‌ها و انواع شکلاتها 9 درصد از قندی را که بطور دائم توسط کودکان 4 تا 10 سال استفاده می‌شود، شامل می شوند و این مقدار برای جوانان 11 تا 18 سال به یازده درصد می‌رسد.

 تعداد کودکان دبستانی چاق در حال حاضر 10درصد است، چنانچه اقدامی بر علیه مصرف قند انجام نشود،  آمار  چاقی در کودکان افزایش می‌یابد و بدنبال آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز افزایش می یابد.

گراهام مک گرگور، مدیر گروه اقدام برعلیه قند می‌گوید: ما از دولت بعدی خواسته‌ایم که مالیات اجباری قند را برای تمام کارنجات ساخت شیرینی اجرا کند تا شاهد حداکثر تأثیرات برای جلوگیری از بحران  چاقی و دیابت نوع 2 باشیم.

مک گرگور می‌گوید: مالیات بر قند، علاوه بر صنایع نوشابه سازی باید با هدف تشویق تولید کنندگان  شیرینی به کاهش میزان قند، اعمال شود. او افزود: دولت بعدی باید اقدامات سختگیرانه‌ای را برای اطمینان از انطباق این صنایع  با محدودیت در استفاده از قند پیش گیرد و سلامت و بهداشت عمومی  را بر سود  صنایع غذایی ترجیح دهد.

 دندانپزشکان نیز به این کمپین پیوسته‌اند، زیرا کاهش مصرف قند در دوره‌ی کودکی، نرخ پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. Mick Armstrong، رئیس انجمن دندانپزشکان بریتانیا می‌گوید: دندانپزشکان به دنبال مقابله با بیماری همه‌ گیر پوسیدگی دندان هستند و دولت باید نشان دهد که آماده‌ی مقابله با تبلیغات، اهداف فورمولاسیون انواع نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها از طریق سیستم نظام مالیاتی می باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/action-on-sugar-calls-for-sugar-tax-to-extend-to-all-sweets-90055191.html